- نویسنده : sam
- بازدید : 479 مشاهده
-
بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه
دسته: رشته فناوری اطلاعات (IT)
بازدید: 5بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 1928 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 150هدف از این پایاننامه بررسی مولفه های کلیدی ارزیابیعملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاهبصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
قیمت فایل فقط 135,000 تومان
دانلود پایاننامه کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات
بررسی مولفه های کلیدی ارزیابیعملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه
چکیده
وجود نظام ارزیابی عملکرد در سطوح مختلف به دلیل حصول اطمینان از انطباق عملکردحوزه های مختلف سازمان با برنامه ها ، سیاست ها ، قوانین ، بخشنامه ها و استاندارد ها ضروری می نماید تا بدین ترتیب امکان مقایسه روند عملکردواحدها در دوره های متوالی به منظور تشخیص ظرفیت ها ، توانایی ها ، زمینه های بهبود ، تعیین الگوهای مناسب ارتقاء کیفیت و تشویق واحدها به استفاده از تجارب موفق امکان پذیر گردد.
در هر سازمان ، تشخیص شاخص های کلیدیو جاری ساختن نظام شاخصها، درک نقاط قابلبهبود آنان و درنهایت برنامهریزی و اجرای بهبود از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در این پژوهش، که پژوهشی پیمایشی-کاربردی است که با تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدید ( SWOT) سازمان و نیز به کمک مدل کارت امتیازی متوازن(BSC ) ، مدلی جهت استخراج شاخص کلیدی دانشگاهقمارائه شده است .
اجرای " نظام شاخصهای کلیدینتیجه و عملکرد " در این سازمان نشان خواهد داد تا چه میزان در بهبود فرهنگ هدفگذاری و شاخص دهی سازمانی ایفای نقش کرده و این مسیر چگونه امتداد خواهد یافت. در انتها علاوه بر ارائه پیشنهاداتی بهمنظور اجرای هر چهبهتر این رویکرد، یادآور میشود هدف عمده این رویکرد ، سازماندهی نظام شاخص های کلیدیسازمان بهصورت لایه به لایه و با حرکت از سطوح عملیاتی (پروژهها و برنامهها) تا سطوح عالی(استراتژیک) بوده است. که در نهایت این شاخص ها توسط نرم افزار داشبورد مدیریتی Qlik View پیاده سازی گردید.
واژگان کلیدی:
کارت امتیازی متوازن
شاخص کلیدینتیجه
داشبورد مدیریتی
اهداف استراتژیک
مقدمه:
داشتن اطلاعات دقیق، مرتبط و بهنگام، باعث بالا رفتن سرعت و دقت تصمیم گیری شده و جلوی انتخاب بسیاری از تصمیمات نادرست را خواهدگرفت. اطلاعات و دانش، نشان دهنده ثروت اساسی یک سازمان است. شرکت ها و سازمان ها سعی می کنند از این ثروت برای به دست آوردن مزیت رقابتی در هنگام تصمیم گیری هایمهم استفاده نمایند. [37]
مدیران، به منظور مواجهه با محیط و تحقق اهداف سازمانی خود، با مد نظر قرار دادن متغیرهای محیطی، ضرورتاً بایستی محیط را تحلیل و متغیرهای آن را شناسایی کرده و در برخورد با آنها تدبیر مناسب را اتخاذ نمایند. این امر مستلزم برخورداری از اطلاعات بهنگام درون و برون سازمانی و نیز امکان بهره برداری بهینه از آنها را دارد. برای این که سازمان ها قادر به واکنش سریع در برابر تغییرات بازار باشند، نیاز به سیستم هایاطلاعات مدیریتی دارند تا بتوانند از سازمان و محیط آن، تحلیل هایعلت و معلولی مختلف را انجام دهند. [42]
سیستم هایهوش تجاری(BIS)، ابزاری را فراهم می کنندکه براساس آن نیازهای اطلاعاتی سازمان به شکل مناسبی پاسخ داده می شود؛ وظایف اصلی که توسط سیستم هایهوش تجاری مورد توجه قرار می گیرد، شامل: شناسایی هوشمندانه داده هایاطلاعاتی، تجمیع آن ها و تحلیل چند بعدی داده هایی است که از منابع اطلاعاتی مختلف به دست آمده است، می باشد. سیستم های هوش تجاری، داده های مربوط به سیستم های اطلاعاتی درون سازمانی را با داده هایی که از محیط سازمان به دست می آید، تجمیع می کنند. این داده های محیطی می تواند شامل آمارها، پایگاه های اطلاعاتی مربوط به مراکز سرمایه گذاری و مالی و پایگاه داده های متفرقه باشند. چنین سیستم هایی به عنوان رابط ها و واسط گرهایی هستند که برای کسب اطلاعات روزآمد، قابل اطمینان وکافی بوده، نسبت به فعالیت های مختلف شرکت عمل می کنند. [42]
سازمان ها با استفاده از انبارداده ها، به حمایت از برنامه هایاستراتژیک و ماموریت حیاتی خود نیاز دارند داده هایسپرده شده به انبار داده ها باید تبدیل به اطلاعات و دانش شوند و به طور مناسبی در اختیار تصمیم گیرندگان در درون سازمان و شرکای مهم در زنجیره ارزش سازمانی قرار گیرند. در محیط انبار داده ها، رابط انسان و کامپیوتر بالاترین اهمیت را داراست و تعیین کننده نقش اصلی موفقیت از دیدگاه کاربر نهایی است. به منظور حمایت از تجزیه و تحلیل وگزارش کارها، انبار داده باید داده های با کیفیت بالا را ارائه نماید و باید این اطلاعات را از طریق رابط های بصری در اختیارکاربران قرار دهد. [43]
امروزه با توجه به پیشرفت هایمداوم در فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد سریع محیط کسب وکار، سازمان ها با رشد فزاینده اطلاعات مقابله می کنند . مدیران اغلب با گزارشات و اطلاعات بسیاری از سیستم هایاطلاعات سازمانی مانند برنامه¬ریزی منابع سازمانی (ERP) و هوش تجاری مواجه شده اند. این پدیده های است که به طور کلی به عنوان اضافه بار اطلاعات شناخته شده است. مشکل بیشتر زمانی است که گزارش ها با توجه به اطلاعات ارائه شده ضعیف هستند و به انحراف تصمیم گیرندگان می انجامد . [44]
راه حل داشبورد، می تواند این مشکلات را حل نماید. داشبوردهای مدیریتی، سیستم های نرم افزاری نوینی هستند که در جهت غنی سازی اهداف، با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات به سازمان ها کمک می کند. داشبورد، به مدیران این امکان را می دهد تا با تعریف، نظارت و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرددر ایجاد تراز بین اهداف و فعالیت ها، نمایان سازی کلیه فعالیت هایسازمان و ایجاد یک محیط نمایش مشترك بین اهداف و فعالیت ها برای تصمیم سازی درست و کارآمد اقدام نمایند.
داشبورد را می توان به عنوان سیستم پشتیبانی تصمیم گیریکه اطلاعات را در یک قالب خاص به تصمیم گیرنده ارائه می کند تلقی نمود. از این رو، داشبورد را باید با توجه به ویژگی هاینحوه ی ارزیابیو برای ارتباط برقرارکردن با آنها در راستای تصمیم گیری طراحی کرد . این سیستم اطلاعاتی، نمادها و نشانه هایتصمیم گیری را برای تصمیم گیرنده فراهم می کند. [48]
به طور کلی ارزیابی عملکرد ، فرایندی است که بوسیله آن کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی مورد بررسیو سنجش قرار می گیرد ؛ منظور از ارزیابی عملکرداعضای هیات علمی عبارت است از: سنجش منظم فعالیت هایآموزشی / پژوهشی اساتید و تعیین میزان دستیابی به اهداف نظام آموزشی، که بر اساس معیار های از قبل تعیین شده صورت می گیرد . حال مسئله آن است که معیارهای موجود ارزیابیعملکرد اعضای هیات علمی، کافی نبوده و دارای کاستی هایی می باشد، بدین صورت که در نظام ارزیابیموجود فقط خواسته ها و انتظارات سیستم آموزشی لحاظ شده و نظر خود اساتید و دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته است . لذا سوال اصلی تحقیق این است: معیار هایمطلوب ارزیابی عملکرداعضای هیات علمی کدامند؟
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1 مقدمه: 2
2-1 بیان مسئله 4
3-1. اهمیت و ضرورت تحقیق 7
4-1. جنبه ی جدید و نو آوری تحقیق : 8
5-1. اهداف تحقیق : 8
6-1. سوالات تحقیق : 9
7-1. جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه گیری: 9
8-1. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها : 10
9-1. روش گردآوری داده ها: 10
10-1. مراحل انجام تحقیق : 10
11-1. محدودیت تحقیق: 11
فصل دوم : ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق 12
1-2 مقدمه : 13
2-2. هوش سازمانی 13
1-2-2. سیستم هوش تجاری به عنوان هسته تصمیم گیری 14
2-2-2. كاربرد هوش كسب و كار در سیستم هایبرنامه ریزی منابع سازمانی 15
3-2-2. نیازمندی های ارزیابیهوش تجاری در سیستم هایبرنامه ریزی منابع انسانی 16
1-3-2 سیر تحول ارزیابی عملکرد 18
2-3-2. ارکان ارزیابیعملکرد چه چیزی باید مورد ارزیابیقرارگیرد؟ 19
3-3-2. ارزیابیچه زمانی صورت می پذیرد؟ 20
4-3-2. انواع ارزیابی 20
5-3-2. رویکردهای ارزیابی عملکرد 22
6-3-2. مراحل ارزیابی عملکرد 23
7-3-2. مدلهای ارزیابی عملکرد 23
8-3-2. ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد 24
9-3-2. نقش فناوری اطلاعات در ارزیابی عملکرد 25
4-2. مدیریتمنابع انسانی 25
1-4-2. عملکردها مدیریتمنابع انسانی 26
2-4-2. تشریح مدل جامع ارزیابی عملکردمنابع انسانی 26
3-4-2. الگوهای متداول ارزیابی عملکردسازمان ها و دستگاه های اجرایی 26
4-4-2. جایگاه و نقش نظام ارزیابی عملکرددر فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان 27
5- 2. اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سازمان 29
6-2. مدیریتراهبردی – برنامه ریزی راهبردی 30
7-2. مدل SWOT 32
8-2. مراحل پیاده سازی مدل BSC 33
1-8-2. تعیین اندازه سازمان 33
2-8-2. تجزیه و تحلیل موقعیت سازمان 33
3-8-2. تثبیت چشم انداز 34
4-8-2. تعیین استراتژی هایسازمان 34
5-8-2. تعیین وجه هایمناسب برای شرکت 34
6-8-2. تدوین اهداف استراتژیک برای جنبه هایتعیین شده 34
9-2 کارت امتیاز متوازن 35
10-2 . شاخص 35
11-2. داشبورد 36
1-11-2. داشبوردها، اندازه گیری عملکردسازمانی و مدیریت 38
2-11-2. اثرات پیاده سازی داشبورد بر سازمان 38
12-2. برای ارزیابیبرنامه توسعه دانشگاهمیتوان دو نقش در نظر گرفت 38
1-12-2. ارزیابیزمینه و محیط 39
2-12-2. ارزیابیدرون داد 39
3-12-2. ارزیابیفرآیند 39
4-12-2. ارزیابیبرون داد 39
5-12-2. مدیریتدانشگاهی 40
13-2. عناصر اصلی تشکیل دهنده آموزش عالی و تنگناهای موجود 41
15-2. قوانین و مقررات و آیین نامه ها 42
16-2. حوزه هایمرتبط با اعضای هیات علمی 43
1-16-2. فعالیت هایفرهنگی - تربیتی – اجتماعی 43
2-16-2. فعالیت هایآموزشی 43
3-16-2. فعالیت هایپژوهشی و فناوری 43
4-16-2 فعالیت های علمیو اجرایی 43
5-16-2 شاخص هایمالی 43
17-2. پیشینه 44
فصل سوم: روش تحقیق 46
1-3. مقدمه 47
2-3. روش تحقیق 47
3-3. شناسایی و ارزیابیشاخص ها 48
4-3. جامعه و نمونه آماری 48
5-3. مراحل اجرای تحقیق 48
6-3. ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات 51
1-6-3. نرم افزارهای مورد استفاده : 51
2-6-3. معرفی پرسشنامه 51
3-6-3 . آزمونها و تگنیک هایآماری 52
4-6-3. روایی و پایایی پرسشنامه 52
7-3. روایی/ اعتبار : 52
8-3. پایایی: 52
9-3. آزمون میانگین T-Student..........53
10-3. یکپارچگی داده ها 54
فصل چهارم: 56
1-4. مقدمه 57
2-4. چشم انداز 57
3-4. تحلیل ذینفعان 58
1-3-4. ذینفعان داخلی 58
2-3-4. ذینفعان خارجی 58
4-4. بیانیه ماموریت 58
5-4. ارزش هایمحوری 59
1-5-4. پاسداری از اصول و ارزش هایاسلامی از طریق 59
2-5-4. تعهد به پیشرفت دانشگاهو کشور با اعتقاد به : 59
6-4. تعیین عناصر راهبردی 60
1-6-4. زمینه ها و حوزه هایمورد نظر در اهداف 60
7-4. اهداف کلان کیفی 60
1-7-4. اهداف کلان بخش آموزش 60
2-7-4. اهداف کلان بخش پژوهش 60
3-7-4. اهداف کلان بخش مالی 61
8-4. تعیین جنبه هایمدل ارزیابیامتیاز کارت متوازن : 61
1-8-4. فراگیران 62
2-8-4. مالی 62
3-8-4. فرآیند داخلی: 62
4-8-4. رشد و نوآوری: 62
9-4. عوامل حیاتی موفقیت 63
10-4. تعیین موقعیت راهبردی با توجه به ماتریس (SWOT): 65
1-10-4. بررسیعوامل استراتژیک داخلی و خارجی : 65
2-10-4. ماتریس تحلیل نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید : 73
11-4. تدوین شاخص ها از چهار منظر مالی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی 75
12-4. استخراج سنجه های عملکرد: 80
1-12-4. شاخص های کلیدی عملکرد، شاخص های عملکردی، شاخص های نتیجه و شاخص های کلیدینتیجه 80
13-4. ایجاد داشبوردهای مدیریتی 84
1-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص ها 84
2-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص هایمالی 85
3-13-4. داشبوردهای مربوط به شاخص هایآموزشی 86
4-13- 4. داشبوردهای مربوط به شاخص هایحوزه پژوهشی 89
14-4. داشبوردهای مربوط به BSC سازمان 91
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 93
1-5. مقدمه 94
2-5. نتایج 94
3-5. استراتژی و راهكار كاهش 95
1-3-5. استراتژی و راهکار رسوخ در بازار 96
2-3-5. استراتژی و راهکارها توسعه محصول 96
3-3-5. استراتژی و راهکار مشارکت 96
4-3-5. استراتژی و راهكار تنوع همگون 97
4-5. همسویی ابعاد نقشه راهبرد با راهبرد سازمان 97
5-5. محدودیت تحقیق 99
6-5. پیشنهادها 99
منابع و مراجع: 101
منابع فارسی : 101
منابع انگلیسی 103
پیوست ها.......107
فهرست شکل¬ها و نمودارها
نمودار 1-1: نمودار مراحل تحقیق 11
شکل 2-1. رابطه بین مدیریت عملکردو اندازهگیری عملکرد(May Leen Yu et al.,2009) 24
نمودار 1-2 : جایگاه و نقش نظام ارزیابی عملکرددر فرآیند توسعه منابع انسانی سازمان 29
شکل 2-2 بخش هایسه گانه مدیریتراهبردی ]23[ 31
شكل 3- 2 الگوی مدیریتراهبردی فردآر. دیوید2004 ]24[ 32
شکل 4-2 چارچوب تحلیل SWOT 33
شکل 1-3 :سفری از ماموریت و چشم انداز ارزیابی عملکرد(David Parmeenter, 2007) 49
شکل 2-3 نقشه استراتژی (Kaplan and Norton, 2004) 50
شکل 3-3 مراحل پیاده سازی داشبورد مدیریت 55
شکل 1-4. نمودار چشم انداز استراتژی 62
شکل 2-4. ماتریس 2: موقعیت استراتژیك دانشگاهقم 73
شکل 3-4 (الف، ب، ج) شاخص هایمالی 86
شکل 4-4 (الف، ب، ج، چ) شاخص هایحوزه پژوهشی 88
شکل 5-4 (الف، ب، ج، چ،) شاخص هایحوزه آموزشی 91
شکل 6-4 شاخص هایBSC سازمان 92
شکل 1-5. نمودار علت و معلومی همسویی دارایی هاینا مشهود با اهداف سازمانی 98
فهرست جداول
جدول 1-3. نمونه ای از پرسشنامه هایطراحی شده 52
جدول1-4. عوامل حیاتی موفقیت سازمانی 64
جدول 2-4. ماتریس ارزیابیعوامل داخلی (IFE) 68
جدول 3-4. ماتریس ارزیابیعوامل خارجی (EFE) 71
جدول 4-4. ماتریس تهدیدات، فرصت ها، نقاط قوت و نقاط ضعف 74
جدول5-4: شاخص هایگروه مالی 76
جدول6-4: شاخص هایگروه پژوهش و فنآوری 77
جدول7-4: شاخص هایگروه آموزشی و اجرایی 78
جدول8-4: شاخص ها و ارتباط آن با وجوه BSC 81
قیمت فایل فقط 135,000 تومان
برچسب ها : بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه, ارزیابی عملکرد کارکنان, پایان نامه ارزیابی عملکرد, پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان, شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان, شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد, مدل های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان, پایان نامه ارزیابی عملکرد هیات علمی دانشگاه
براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.
مشاهده پست مشابه : سرزمین موجهای خروشان مشهد